zaterdag 29 oktober 2011

Mijn ABC

Voor mensen die mij nog niet zo goed kennen heb ik mijn ABC ingevuld om nader kennis met me te maken. De letters Q, X en Y blijken niet zodanig in mijn leven voor te komen dat het een vermelding waard is en zodoende heb ik besloten die er buiten te laten.

A: Gelijk al een lastige keuze, hoewel Amsterdam en Ajax prima hand in hand gaan. Kies nu voor Amsterdam, Ajax voldoet dit seizoen nog niet aan de verwachtingen!
B: BSG-Bussum, de club waar ik voor uitkom in de Nederlandse competitie schommelt al een aantal jaren tussen de meesterklasse en de eerste klasse. Door vorig jaar promotie af te dwingen komen we dit seizoen uit op het hoogste niveau. In de eerste wedstrijd tegen SC Groningen werd gelijk duidelijk gemaakt (8-2 verlies) dat het een zwaar seizoen voor ons zal worden.
C: Cuba is bij uitstek mijn favoriete (schaak)land. Het klimaat, de cultuur, de natuur, de salsa, de rum en (niet het minst belangrijkste) het vrouwelijk schoon zorgen voor een zeer aangename sfeer. Schaken is zeer populair en wordt veel op straat gespeeld. Twee jaar geleden meegedaan aan het Capablanca Memorial enben vastberaden om hier een keer terug te keren. Op een goede 2e plek staat overigens Curacao, waar ik al 4 keer heb meegedaan aan het internationale schaaktoernooi.


Typisch straatbeeld in Cuba
 D: Dostojevski, schrijver van het meesterwerk Misdaad en Straf. Helaas ben ik er nog niet aan toegekomen om me te verdiepen in andere werken van zijn hand.
E: Endgame manual van Dvoretsky is een van de meest inspirerende schaakboeken die ik heb doorgewerkt en heeft me in partijen geholpen juiste beslissingen te nemen. Een must-read voor elke ambitieuze schaker.
F: Fjolnir ben ik voor uitgekomen in de IJslandse teamcompetitie in 2009. Toen behaalde het team een knappe derde plek. In maart zal ik proberen mijn team te behoeden voor degradatie.


Fjolnir in betere tijden (3e plek seizoen 2008/09)
 G: In Gibraltar speelde ik mijn beste toernooi ooit. Kwam uiteindelijk net iets te kort voor een GM-norm. Had wellicht toch maar de rots op moeten gaan om familieleden aap een bezoek te brengen!
H: Hekmanschool. De basisschool waar ik zelf heb op gezeten en goede herinneringen aan heb. Al een aantal jaar geef ik zelf ook schaakles aan kinderen.
I: Internationaal Meester, de titel die ik sinds april 2007 achter mijn naam mag zetten. Het volgende doel is om GM te worden.
J: Journalist. Een aantal van mijn toernooiverslagen zijn gepubliceerd op ChessVibes. Verder lever ik een wekelijkse bijdrage voor de digitale magazines ChessVibes Openings en ChessVibes Training.
K: Katernberg. Mijn Duitse club waar ik inmiddels aan mijn 5e seizoen begonnen ben. De goede teamsfeer zorgt er mede voor dat we al jaren op het hoogste niveau in de Bundesliga acteren. Dit seizoen zijn we goed gestart door de eerste 2 matches winnend af te sluiten.
L: Lesgeven zit ook in het bloed. Zowel mijn vader (Wiskunde) als mijn moeder (Italiaans) hebben jarenlang in het onderwijs gezeten. Zelf geef ik op verschillende plekken schaakles op allerlei niveaus.


Lesgeven aan de Arubaanse schaakjeugd!
 M: Mojito. Met grote afstand mijn favoriete drankje, mits goed bereid! Voor het eerst mee in aanraking gekomen in Cuba en sindsdien nooit meer afstand van kunnen nemen.
N: NBA is mijn favoriete sportcompetitie. Mijn liefde voor basketbal heb ik van mijn vader meegekregen. Afgelopen jaar ook twee fantastische NBA wedstrijden bijgewoond. Hopelijk komt er snel een oplossing voor het huidige conflict tussen de spelers en clubeigenaren. Let's play the game, guys!


In Staples Center, thuisbasis van de LA Lakers
 O: Organisator. Eenmaal per jaar organiseer ik het Brainwave rapidschaaktoernooi in Amstelveen. Dit toernooi maakt onderdeel uit van een speciale denksportdag. Het aantal deelnemers groeit elk jaar. Dit jaar kwamen niet minder dan 60 schakers op het toernooi af. Volgend het 5-jarige jubileum alweer!
P: Promotor. Probeer met hart en ziel schaken te promoten bij verschillende doelgroepen. Het nut van schaken kan en moet veel beter worden uitgebuit om het schaken een belangrijkere rol in onze maatschappij te geven.

Simultaan in Curacao
R: Reggaeton is lekkerste muziek om op los te gaan. Tot mijn favoriete artiesten behoren o.a. Don Omar en Daddy Yankee.
S: Schaken, kon ook niet anders. Op 8-jarige leeftijd mee in aanraking gekomen, toen mijn moeder mij opgaf voor de schaakles na schooltijd. Aanvankelijk voelde ik er niks voor en wilde ik liever voetballen, tennissen etc., maar omdat mijn vriendjes er op zouden gaan kon ik niet achterblijven. Als snel kreeg ik de smaak te pakken en begon mijn moeder haar beslissing om mij op schaakles te zetten te betreuren ;-)


In actie!
 T: Topalov is mijn favoriete speler. Zijn sterke openingsvoorbereiding, scherpe en compromisloze stijl spreken me erg aan, ondanks het feit dat ik zelf te vaak als een ‘chicken’ snel remise speel.
U: Uitgaan, een van mijn favoriete bezigheden. De periode dat ik 4 keer per week 's nachts in Amsterdam kon worden aangetroffen is echter voorbij. De piekmomenten in de vroege uurtjes worden tegenwoordig zorgvuldiger uitgekozen ;-)
V: Volkskrant lees ik tijdens verblijven in het buitenland om op de hoogte te blijven van het nieuws in de wereld.
W: Wirtzfeld. Een kleine plaats in het Duitse gedeelte van Belgiƫ. Voor de lokale schaakclub kom ik uit in de Belgische Club Competitie. Dit seizoen gaan we voor promotie!
Z: Zukertort Amstelveen, de eerste schaakclub waar ik op 8-jarige leeftijd lid geworden. De gezellige sfeer en de goed georganiseerde trainingen van o.a. Eddy Sibbing hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan mijn schaakontwikkeling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten