maandag 28 november 2011

Welkom in Lvov!

Allereerst excuses aan de trouwe volgers van mijn blog, die ik al ruim een week niet heb kunnen informeren over al mijn avonturen. Heb het druk gehad met allerlei verschillende (schaak)projecten en daardoor simpelweg geen tijd gevonden om hier wat te plaatsen. Hoop dat dit geen vaste vormen zal gaan aannemen!
Zondagochtend ben ik via Wenen naar Lvov gevlogen. In de Oostenrijkse hoofdstad dreigde ik mijn verbinding te gaan missen (de 40 min. overstaptijd werd volledig benut door de opgelopen vertraging), maar gelukkig kreeg ik een ware VIP-behandeling en werd ik in een apart busje direct naar de andere kant van het vliegveld gebracht. Bij aankomst in Lvov bleek alle bagage ook te zijn meegekomen en was het begin van dit Oekraïense avontuur in elk geval geslaagd.
Door organisator Yuri Vovk werd ik opgepikt en konden we direct richting het centraal gelegen hotel gaan waar tevens ook het toernooi vanaf dinsdagmiddag zal plaatsvinden. Gelijk merkte ik de verschillen met Kharkov (Oost-Oekraine, tegen de Russische grens aan), waar ik drie jaar geleden een toernooi heb gespeeld. De westerse invloeden in Lvov zijn duidelijk merkbaar aangezien de wegen hier een stuk beter begaanbaar zijn, wat waarschijnlijk ook te maken heeft met de wegwerkzaamheden die momenteel plaatsvinden om de stad klaar te stomen voor het aankomende EK voetbal 2012. Vandaag had ik nog genoeg tijd om een eerste indruk van deze prachtige stad te krijgen. Ondanks dat de stad in 1939 (toen nog Pools) door de Sovjet-Unie en vanaf 1941-1944 door de Duitsers werd bezet, is het historische centrum mooi intact gebleven en staat het sinds 1998 op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Helaas zijn de eerste paar foto's mislukt, maar ik zal proberen snel nieuw beeldmateriaal hier te plaatsen.
Lvov, met zo'n 750.000 inwoners ongeveer de 6e stad van het land, is bij uitstek ook de schaakstad van Oekraine. Door de jaren heen zijn vele sterke spelers hier opgeleid en in totaal zijn er 35 zelfs grootmeester geworden. Toen ik vanmiddag door de winkelstraat liep herkende ik zelfs iemand aan zijn wat wereldvreemde houding en starende blik richting de hemel. Het was niemand minder dan de huidige nummer 6 van de wereld: Vassily Ivanchuk!
Vanmiddag om 17.00 vond ook de loting plaats, ondanks dat lang niet alle spelers present konden zijn. De inhoud van het voornamelijk Oekrainse gebrabbel ontging mij volledig en er werd zachtjes gelachen toen ik pas bij de 3e keer reageerde om naar voren te komen. Toen de hoofdscheidsrechter de indeling voorlas drong het ook nog niet volledig tot me door tegen wie ik in de eerste ronde zou treffen. Gelukkig is het volledige speelschema inmiddels al gepubliceerd en ben ik er dus achter wie ik wanneer met welke kleur tref.
Zojuist teruggekomen van een zeer geslaagd etentje met een andere bekende Grootmeester uit Lvov, Adrian Mikhalchisin, o.a. ex-bondscoach van de Nederlandse dames en een van Karpovs voormalige secondanten ten tijde van zijn WK-matches met Kasparov. Ik werd samen met twee van zijn pupillen meegenomen naar een van zijn favoriete restaurants in de stad, waar we met zijn vieren voor in totaal 25 euro een typisch uitgebreide Oekrainse maaltijd voorgeschoteld kregen. Van een het huis kregen we nog een ''not-so-strong-drink'' aangeboden, waar toch nog 25% alcohol in bleek te zitten. Helaas moest ik de charmante serveerster teleurstellen toen ze me uitdaagde een shot van 50% te nemen... ;-)
Na dobranich!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten