maandag 7 november 2011

Stilgelegde schaakwedstrijd

Het EK voor landenteams is inmiddels 4 ronden onderweg en Nederland heeft zich goed hersteld van het gelijkspel in ronde 1 tegen Finland. Zweden en Servië werden allebei met 2.5-1.5 verslagen en tegen topfavoriet Rusland werd knap stand gehouden (2-2). Nederland staat nu 1 MP achter op 5 andere landen en zou morgen weer bij de top kunnen aanhaken als het van Roemenie weet te winnen. Ik voorspel weer een nuttige +1 overwinning.
Zelf mocht ik vandaag ook weer eens aan de bak in een thuis wedstrijd voor mijn Belgische club Wirtzfeld. Een (2x) 5-uur durende treinreis werd me deze keer bespaard gebleven en kon ik gelukkig met Friso Nijboer meerijden. Zoals wel vaker het geval is met competitiepotjes over de grens, duurde de partij vele malen korter dan de reis. Deze keer mocht ik zelfs al na 2 uur de score openen tegen Roel Goossens (2083) en behield daarmee mijn 100% voor dit seizoen. Nu moest er nog alleen op Friso worden gewacht, die een iets prettigere stelling leek te hebben, maar waar het nog wel een poosje kon duren. Mijn hoop was gevestigd op dat hij in de tijdnoodfase zijn slag zou slaan om daarna zo snel mogelijk weer richting Amsterdam te rijden. Het noodlot sloeg echter toe. Elektriciteit viel uit en ineens was het pikkedonker in de hele regio. Na lang geaarzel werden uiteindelijk zaklantaarns, waxinelichtjes etc. tevoorschijn getoverd om het speellokaal enigszins te verlichten, maar veel hielp het niet. In de wandelgangen werden al plannen gesmeed om de overige borden remise te geven (ja, met 4.5-3.5 zou ik dan matchwinner zijn!), maar wat zou er gebeurd zijn als de wedstrijd helemaal niet meer zou worden hervat? Gelukkig hoefde het daar niet helemaal op aan te komen en na zo’n 50 minuten oponthoud werden de klokken weer aangezet. Uiteindelijk wist Friso toch nog voor de 40e zet het punt binnen te slepen en konden we tijdig weer huiswaarts keren.
Komende week zal ik me verder gaan richten op de voorbereidingen voor mijn komende toernooi eind deze maand in Lvov (Oekraïne). Formaat is een gesloten 10-kamp waar ik als 9e geplaatst ben, kortom een pittige klus waar de nodige tijd in gestoken zal moeten worden. Daarnaast zal ik op woensdag en donderdag een samenvatting geven van resp. ronde 7 en 8 van het EK landenteams, te zien van 20.00-21.00 op de server PlayChess. I’ll keep you posted!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten