zondag 4 december 2011

GM-toernooi Lvov: een zwak middenstuk

Mijn toernooi verloopt niet geheel volgens planning helaas. In ronde 3 speelde ik nog wel een prima remise tegen Andrey Vovk (2550). Aanvankelijk kwam ik goed te staan nadat mijn jonge Oekraïense tegenstander de opening wat vreemd aanpakte. In het middenspel probeerde ik gelijk het spel wat te vervlakken door het centrum met ...d5 te openen. Deze actie was echter wat prematuur en in het resterende eindspel stond ik met mijn rug tegen de muur. Gelukkig was mijn stelling stevig genoeg om het te keepen.
In ronde 4 begon echter alle ellende. Met wit kwam ik prettig uit de opening (voorbereiding) en dat leverde me ook een groot tijdsvoordeel op. Zijn snelle remiseaanbod was op zijn zachtst gezegd ook erg merkwaardig. Ik kon echter niks concreets vinden en daarom wikkelde ik af naar een optisch iets prettiger eindspel voor mij. Zijn zwakke pionnenstructuur kon hij echter compenseren met zijn actieve stukken. Het resterende eindspel was potremise, maar een gigantische blunder van mijn kant draaide in een keer de rollen om en verloor ik ook nog!
Nadeel van zo'n gesloten groep is dat je ook niet even de tijd krijgt om te herstellen dag erna tegen een wat zwakkere broeder. Integendeel, ik mocht het met zwart opnemen tegen Spartak Vysochin, een ervaren GM van rond de 2550. Het eindspel dat vanuit de opening ontstond was objectief gezien gelijk, maar niet erg prettig om te spelen voor iemand die normaal gesproken naar actief stukkenspel op zoek is. Ik ging daarom ook proberen op de koningsvleugel wat spel te creëren, maar een onoplettendheid van mijn kant zorgde ervoor dat gelijk de zwarte stelling volledig instortte. Ik spartelde nog wel een zet of 20 door, maar dat kon helaas niet voor een kentering in de partij zorgen.
Vandaag maar een rustdagje ingebouwd door snel remise te spelen. Na al dit geklooi was mijn motivatie weer eens ver te zoeken en kon ik niet de hardheid opbrengen die je in dit soort toernooien wel nodig hebt om succes te boeken. Daarbij moet wel aangetekend worden dat ik de afgelopen twee avonden onder goede leiding de mooiere kanten van het leven in Lvov heb ontdekt. Dat is gelukkig ook wat waard :-)
Intussen heb ik ook nog wat meer van de stad gezien. In het verleden maakte ik me nogal vaak schuldig aan het feit dat ik in het buitenland mijn tijd alleen maar in speelzalen en hotelkamers doorbracht. Gelukkig is hier in de loop van de jaren verandering in gekomen en kan ik dit verslag een beetje opkleuren met een aardige sfeerimpressie.
Verder heb ik nog niet vermeld dat het toernooi ook te volgens is via de officiele site, waar standen en partijen (veel incorrecte versies helaas) worden bijgehouden.



Monument Koning Danilo


Gemeentehuis op het Rynok (markt) plein. Op de hoeken staan fonteinen met de Griekse mythologische figuren Neptunus, Diana, Adonis en Amphitrite (zie foto).

T. Shevchenko Monument (Oekraiense dichter, wordt gezien als de grondlegger van de Oekraiense literatuur) 



Er wordt veel geschaakt aan de Svobody (vrijheid) Avenue!

En er is ook veel belangstelling!

Opera en ballet theater werd gebouwd in 1897.


Veel wegwerkzaamheden voor het aankomende EK voetbal!

Overzicht Svobody Avenue, met de schakers op de achtergrond.
Nogmaals Rynok plein, vanaf een andere hoek. Op voorgrond het standbeeld van Adonis.

1 opmerking:

  1. Hee Rambo, voor lekkere hapjes en mooie plaatjes kun je ook met een toeristenvisum naar Lviv. Bloed aan de paal, dat willen we!

    BeantwoordenVerwijderen